RSS-linkki
Kokousasiat:https://mantta-vilppulad10.oncloudos.com:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Vammaisneuvosto
Pöytäkirja 21.05.2026/Pykälä 11
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Muut asiat
Vammaisneuvosto 21.05.2026 § 11
596/05.07.00/2025
Päätösesitys Kokouksen alussa on Miikka Kytömäen esittäytyminen, hän kertoo tulevasta tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta (puheenvuoro 15 min.)
Vammaisneuvosto päättää edustajan IKIHyte työryhmään, kokous on 28.5.klo 13-15 kaupungintalolla.
Vammaisneuvosto keskustelee kannanotosta Kaupunkistrategiaan.
Puheenjohtaja esittelee tarkastuslautakunnan esityksensä sisällön.
Vammaisneuvosto keskustelee Vanhusten viikon juhlaan osallistumisesta.
Vammaisneuvosto päättää seuraava kokouspäivän.
Päätös Miikka Kytömäki keskustelutti vammaisneuvostoa yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta sekä kertoi tulevasta kyselystä, jota toivoi jokaisen jäsenen välittävän yhdistyksiinsä eteenpäin. Miikka lähettää kyselyn linkin sihteerille, joka välittää sen vammaisneuvoston jäsenille.
Jäsen Järvinen otti esille, että Valtuustosalin induktiosilmukan käytöstä tulisi järjestää jokin infotilaisuus, miten sitä käytetään.
Vammaisneuvosto keskusteli IKIhyte verkostosta ja päätti nimetä Marru Järvisen ryhmään.
Puheenjohtaja esitteli Tarkastuslautakunnassa käyntinsä sisällön.
Vammaisneuvosto on tervetullut Vanhustenviikon juhlaan 7.10.26 Mäntän liikuntasaliin, tästä tulee myöhemmin kutsua yhdistyksille sähköpostiin.
Lisäksi vammaisneuvosto keskusteli kaupunkistrategiasta, jonka sihteeri oli lähettänyt sähköposteihin ennen kokousta. Sisältö on samansuuntainen kuin aiemminkin. Miten saadaan strategia elämään jokapäiväisessä päätöksenteossa ja miten aktiivisesti sitä seurataan?
Toivotaan lisäystä junaliikenteen lisäksi muuhunkin julkisen liikenteen turvaamiseen ja ylläpitämiseen.
Sisältö oli lyhyesti ilmaistu ja sisälsi kuntalaiselle vaikeita ilmaisuja, kuten "mahdollistava asuminen" tai "vastuullisesti huomioimme kestävän kehityksen" jne. Hyte-indikaattorit ovat myös vaikea kuntalaisten ymmärtää.
Esitys itsessään ei ole saavutettava eli punaisella pohjalla valkoinen teksti on näkövammaisten erittäin vaikea hahmottaa, asiakirja ei siis ole esteetön ja helposti saavutettava. Tämä tulisi huomioida myös muissa kaupungin esityksissä (uudet PP-pohjat).
Vammaisneuvosto kannattaa Seniori- ja vammaisfoorumin järjestämisen yhteistyötä seurakunnan kanssa ehdottomasti.
Sihteeri luki kaupunginhallituksen päätöksen myöntää ero vammaisneuvoston jäsenyydestä Mäntän Seudun Reumayhdistys ry:n jäsenelle Sirpa Mäkiselle ja varajäsenelleen. Reumayhdistys on lopettanut toimintansa 31.3.26. Heidän tilalleen ei valita uusia jäseniä.
Vammaisneuvosto päätti seuraavaksi kokouspäiväksi 3.9.26 klo 15.30
| Edellinen asia | Seuraava asia |